HÁROMFÁZISÚ MOSFET FESZÜLTSÉGSZABÁLYZÓ SOLVART
Várható szállítás: | 2025. január 01. |
Szállítási díj: | 990 Ft |
|
|
|
Leírás és Paraméterek
Technológia:
- MOSFET: A feszültségszabályzónkat úgy terveztük meg, hogy a forgalomban lévő átlagos teljesítményű generátorral felszerelt motorkerékpárok töltését gond nélkül tudja biztosítani, függetlenül a felszerelés helyétől. Nincs többé szükség a feszültségszabályzót utólag felszerelt processzor-ventilátorokkal ellátni vagy átszerelni jobban szellőző helyekre.
- MOSFET + IC vezérlés: Háromfázisú feszültségszabályzóink IC vezérlésű kialakítással is rendelhetők. Ezzel az eljárással még tovább csökkenthető a szabályzó melegedése, ami így még nagyobb árammal terhelhető. Ezt kifejezetten akkor ajánljuk, ha nagy teljesítményű (400W-nál nagyobb) generátorral működik a motorkerékpár. Természetesen tökéletesen működik kisebb (400W alatti) teljesítményű generátorokkal is, de ezeknél nem igazán van szükség az IC vezérlésre, a "normál" MOSFET technológia is elegendő.
MOSFET feszültségszabályozó beszerelési útmutató
A garancia megőrzése- és a szakszerű beszerelés céljából, kérjük az üzembe helyezés előtt olvassa el a teljes útmutatót! A beszerelés előtt mindenképpen győződjünk meg, hogy tényleg a korábbi feszültségszabályzóval volt a gond. Előfordulhat, hogy a fennálló hiba (pl.: testzárlat) az új feszültségszabályzót is tönkreteszi!
TILOS a motort elindítani széthúzott feszültségszabályzó csatlakozóval, illetve eltávolított akkumulátorsaruval, mert károsíthatja mind a szabályzót, mind a többi elektronikus alkatrészeket.
Járó motor esetében is TILOS az akkumulátorsarut eltávolítani vagy a feszültségszabályzó csatlakozóját széthúzni.
Beszerelés előtt digitális multiméterrel ajánlott a vezetékeket polaritását azonosítani, mivel a fordított polaritású bekötés (akár egy pillanat alatt is) a feszültségszabályzó azonnali meghibásodását okozza.
1. A szabályzóról:
A feszültség szabályzó állandó mágneses gerjesztésű motorkerékpárokhoz készült.
Elektromágneses generátorokhoz nem használható!
A korábbi tirisztoros kivitelezésű feszültségszabályzókhoz képest, a MOSFET technológiával épített feszültségszabályzók esetében:
- Jóval kevesebb hő fejlődik
- Nincs termikus reteszelődés
- Stabilabb a szabályozás
A klasszikus diódák helyett Schottky diódák kerültek beszerelésre, ami tovább csökkenti teljesítménydisszipációt (még kevesebb hő fejlődik).
A MOSFET technológiának, a Schottky diódáknak és a nagy bordafelületnek köszönhetően a feszültségszabályozó ott is használható, ahol a menetszél hűtése korlátozott.
A műgyanta kiöntés miatt a tokozás teljesen vízhatlan, azonban szélsőséges esetekben nem kerülhető el a beázás (pl.: gőzborotvával történő mosás).
A feszültség szabályozó által szabályozott feszültségnek 13,9 - 14,6 V között kell lennie.
Ajánlott a „fedélzeti” feszültségmérő használata, mert így folyamatosan ellenőrizhető a töltés.
Világítás működtetésére speciális, akkumulátor nélküli rendszerben is használható a szabályzó, amennyiben háromfázisú a generátor, és az akkut nagykapacitású elektrolitkondenzátor helyettesíti (pl. Crossmotor)
2. A beszerelés:
A feszültségszabályzó 5 vezetékes (egy pozitív, egy negatív, három fázis) vagy 7 vezetékes (két pozitív, két negatív, három fázis) modellben készült.
Előfordulhat, hogy a gyári feszültségszabályozó 6, esetleg 8 vezetékkel csatlakozik a motorkerékpár hálózatához. Ebben az esetben a hatodik (nyolcadik) vezeték, ami gyújtás-kapcsolt 12V, bekötés nélkül marad (ez általában vékonyabb barna vagy fekete vezeték).
piros |
Állandó feszültség (B+) |
sárga sárga sárga |
Fázistekercs-kivezetésekhez (sorrend tetszőleges) |
zöld |
Negatív (B-) |
Ellenőrző lépések:
Beszerelés előtt győződjünk meg, hogy tényleg a korábbi feszültségszabályzóval van a gond:
- Ellenőrizzük a csatlakozókat és a kábelezést, mert a rossz kontakt jelentős feszültségesést, elégtelen töltést eredményezhet.
- A feszültségszabályzó beszerelése előtt ellenállásmérővel ellenőrizzük a generátort, hogy nem áll fenn testzárlat.
- Járó motornál, digitális multiméterrel alapjáraton ellenőrizzük a motoroldal felőli fázisok közötti feszültség értékét, melynek értékét 15-25V közöttre kell mérni, 1-2V fázisok közti aszimmetria elfogadható.
A csere előtt ellenőrizni és azonosítani kell a motorkerékpár feszültségszabályozóhoz csatlakozó hálózatot.
3. Beszerelés után:
Az akku feszültségét a szabályzó beszerelése után bekapcsolt világításnál is ellenőrizni kell, különböző fordulatszámon. Akkor megfelelő a töltés, ha a feszültség kb. 13,9V - 14,6V közé áll be.
Ha magas töltést mérünk, legtöbbször a multiméter hitelességével van gond. Ha le van merülve a mérőműszerben az elem, (amit a legtöbb esetben LOBAT vagy ennek ikonjával ki is jelez), az akár 2-3V-tal is nagyobb értéket is mutathat!
Ha ettől lényegesen kevesebb, az az esetek leggyakoribb részében a következő hibákból fakadhat:
- Relatíve nagy az átmeneti ellenállás a hálózatban, a kábelezésében nagy a veszteség
- Rossz az akku (ezt az okot kizárhatjuk úgy, hogy egy másik akkumulátoron teszteljük a szabályzót, akár egy autóén is)
- Generátorhiba (menetzárlat, testzárlat)
- Gyújtás-zavar (zavarszűrés nélküli gyújtási rendszer)
4. Garancia:
Minden feszültségszabályzó a gyártás után tesztelésen esik át.
A termékért 1 év garanciát vállalunk. A beszerelést szakműhelyben kell elvégezni, mert az esetleges meghibásodás esetén a garancia csak így érvényesíthető. A nem megfelelő beszerelésből (pl.: fordított pólusú bekötés) vagy használatból fakadó meghibásodásokért (pl.: járó motornál történő akkusaru levétel) felelősséget nem vállalunk.
Testzárlatos generátor esetében a hiba indíthat olyan testzárlati áramot, ami tönkreteheti a feszültségszabályzót.
A gyártó csak és kizárólag a termékért vállal garanciát, bármilyen egyéb járulékos kárért nem tudunk garanciát vállalni.
Vélemények
Mivel nem akartam szétvágni a gyári kábeleket, így a régi rossz szabályzóról lefűrészeltem
a csatlakozót és ráforrasztottam az új szabályozó kábeleire. Így össze lehetett dugni a
gyári kábelköteggel. Ezért ha mégis meghibásodna bármikor vissza lehet dugni az eredeti
szabályozót.